Det här gör vi för våra barn och barnbarn!
Henrik Gillisson, vd på LBC Logistik AB är tydlig med vilken väg han och LBC ska gå:
- Vi vill gå mot fossilfritt och då ska vi underlätta för både våra lastbilsägare och för alla andra. De unga talangerna som är på väg in i arbetslivet är miljömedvetna, och det är viktigt att vi visar att vi är med!
LBC Logistik med ett kontor i Kristinehamn var tidigt ute när det gäller fossilfria drivmedel. Redan 2019, när kraven på fossilfria bränslen ökat, investerade man i Sveriges första biogasdrivna flislastbil. Idag arrenderar LBC Logistik ut mark i utkanten av Kristinehamn där det byggs både biogasstationer och laddstationer samtidigt som man under hösten satsat stort på egen solkraft, energilagring och eldrivna lastbilar.
Men hur började det egentligen?
LBC Logistik har kontor i Kristinehamn och Karlskoga och har ett 40-tal delägare med totalt drygt 100 tunga fordon. Något som Henrik hade full koll på när han tillträdde som vd för bolaget. Vad som inte var lika tydligt var att det i bolaget även ingick ansvar för eldriften i fastighets bolagen och som omgående behövde ses över.
- Vi behövde en elektriker och då googlade jag helt enkelt för att se vilka elfirmor som fanns lokalt för fastigheterna i fastighetsbolagen, säger Henrik. Det var så jag fick kontakt med Mats Wedberg och Robert Wedberg från Elmodul här i Kristinehamn. Sedan dess har vi haft ett bra samarbete och Elmodul är bland annat eldriftansvariga för fastigheterna i koncernen.
- Genom att vi gjorde en besiktning av LBCs fastigheter och upprättade ett eldriftprotokoll kunde vi visa Henrik hur de kunde effektivisera och förbättra, och på så sätt skapa möjligheter för dem att spara både pengar och energi, berättar Robert Wedberg, arbetsledare på Elmodul.
Eftersom Elmodul redan från början fick ansvar för eldriften i LBCs fastigheter har man löpande kunnat både föreslå och göra energismarta förbättringar av till exempel ventilation och värme. Samarbetet har hela tiden byggt på långsiktighet och förtroende.
De här transporterna vill vi köra!
När Moelven för något år sedan släppte nyheten att de planerade en pelletsfabrik i Karlskoga var LBC Logistik snabba att haka på.
- De här transporterna ville vi köra, berättar Henrik. Avtalet löper på sju år och nu får vi möjlighet att bli fossilfria på riktigt!
För Moelven som arbetar med skogen som råvara är hållbarhet en naturlig och viktig del i sin verksamhet, och man strävar efter att göra så litet klimatavtryck som möjligt. Den nya anläggningen i Karlskoga kommer att producera ca 80 000 ton vita träpellets per år som en biprodukt från deras övriga produktion. Pelletsen ska sedan levereras till värmeverk runt om i Europa.
För att klara behoven krävs täta transporter mellan Karlskoga och hamnen i Kristinehamn, 3,3 mil enkel resa.
- Moelvens behov gjorde att vi ville lösa en helt fossilfri transport, säger Henrik. Vi hade redan tidigare planerat att installera solceller, men när Elmodul presenterade en totallösning med solenergi, energilagring och laddning föll alla bitar på plats.
- Tajmingen var perfekt, berättar Mats Wedberg, delägare till Elmodul. LBC Logistik tittade på olika alternativ, men tillsammans med Elkedjans samarbetspartners när det gäller energilagring och laddning i kombination med ett framåttänkande lokalt energibolag, Kristinehamns Energi och gröna lån från Nordea, kunde vi sy ihop en bra lösning för LBC och Moelven.
Ett kretslopp som är fossilfritt delux.
I mitten på oktober levererades två splitter nya lastbilar från Volvo Lastvagnar som drivs med 100 procent el. Lastbilarna kommer att pendla mellan Karlskoga och Kristinehamn dagtid, 6–8 vändor per dag, och laddas varje lunch och natt med hjälp av två nyinstallerade DC-laddare på LBC Logistiks parkering.
Robert förklarar:
- Transformatorstationen är inte tillräckligt stor för att klara hela laddbehovet för lastbilarna, därför är batteriet nödvändigt. Solcellerna trycker in ny ström i batteriet varje dag, och under de mörka vintermånaderna kompletterar vi batterilagringen med köpt, fossilfri el.
- Denna transport för Moelven är helt fossilfria, med en fossilfria biprodukt som fraktas fossilfritt med egenproducerad el. Det här blir ett kretslopp som är fossilfritt delux, säger Henrik nöjt.
Batteriet som installeras hos LBC Logistik kan i framtiden kopplas in till flera olika typer av stödtjänster. Det gör att investeringen blir ekonomiskt intressant och en försiktig kalkyl för sol, ladd och lagring visar på knappa fyra år i återbetalningstid.
- Det fanns även fler argument för batteri. Om inte LBC satsat på ett batteri hade de troligen varit tvungna att investera i en större matning från elbolaget för att kunna ladda sina lastbilar. Det hade betytt en kostnad på två-tre miljoner som de slipper nu, säger Robert.
Vad händer nu?
Under november 2024 installeras och testkörs anläggningen, och därefter är allt i gång. Laddning av lastbilarna kommer att kunna köras direkt, elprisarbitrage fungerar från första dagen medan stödtjänster kopplas på efter hand.
Möjligheten att skapa fossilfri el till bra prisnivåer kan även ha betydelse för transportprissättningen i framtiden.
- Genom att vi använder egen el får vi en billigare laddning. Även den el vi kommer att köpa in kommer att vara fossilfri, och vi har redan fått förfrågningar från andra transportbolag som vill ladda 100 procent fossilfri el hos oss, säger Henrik.
Henrik Gillisson från LBC Logistik samt Elmoduls Mats Wedberg och Robert Wedberg är nöjda med att ha tagit ett stort steg mot att lösa fossilfria transporter.
Fakta om projektet
Solceller: 290 paneler. 480W / panel.
Batteri: 300 kW / 645 kWh. Det här är ett batteri med lång uthållighet, som passar bra för energitröga stödtjänster.
Stödtjänster: FCR-D, FCR-N, FFR
DC-laddning: 1 st 50 kW, 1 st 360 kW (2 st x 180 kW)
Lastbilar: Volvo FH Electric 6
Kund: LBC Logistik AB
Installatör: Elmodul i Kristinehamn AB