LADDA+ för BRF och hyresrätt
Ladda, dela, betala.
En komplett betal- och intäktslösning för elbilsladdning.
En portal och en app som löser alla delar (inklusive administration). Dygnet runt.
För bostadrättsföreningen eller hyresfastigheten är LADDA+ en enkel lösning där kostnaderna fördelas rättvist efter brukande. Alla enskilda transaktioner fullt redovisade på en samlad faktura.
För laddning ”överallt”. Med LADDA+ får du tillgång till ett helt nät av laddare över hela Sverige. Sök, ladda och betala, samlat i en portal, en app. Allt i ett.
För både tjänstebilen och hemmaladdaren. Med LADDA+ har du en lösning där företaget kan erbjuda medarbetare laddning både på jobbet och hemma. Allt med full kontroll ner till den enskilda brukaren och laddboxen. Läs mer om LADDA+ för företag här.
Vem får ladda?
Alla får ladda. Bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren styr själv sin debitering för olika kategorier av valfria användare; boende eller besökare till de boende. Samt bestämmer själv vilka som ska kunna ladda och när de får ladda.
Med LADDA+ kan du även välja att ha några eller alla laddstolpar öppna för publik laddning. Du bestämmer själv pris och tillgänglighet.
Minimal administration.
En användarvänlig portal ger föreningen en bra överblick och en lösning som sköter betalning av laddning utan en massa extra handpåläggning.
Med en app i telefonen kan den boende enkelt styra laddningen av sin elbil och föreningen/fastighetsägaren kan genom en portal anpassa åtkomst och prissättning.
Ladda "överallt".
Med LADDA+ får du tillgång till ett helt nät av laddare över hela Sverige, och i stora delar av Europa. Sök, ladda och betala, samlat i en portal, en app. Allt i ett.
Vi har redan installerat laddstolpar. Hur gör vi?
LADDA+ fungerar lika bra på de flesta befintliga laddboxar som nya eller kommande. Kontakta din elektriker för att se vad som gäller dina installerade laddboxar.
Jag har tjänstebil med bränsleförmån idag, kan jag ladda bilen hemma?
Med LADDA+ kan du koppla upp fastighetens laddbox mot din arbetsgivares LADDA+ portal. Du använder sedan samma app, eller rfid-tagg, oavsett om du laddar på företaget, hemma eller på resa.
Ersättningen för laddning av tjänstebilen hemma bestämmer din arbetsgivare utifrån elprisområde, aktuellt spotpris och elnätsavgifter.
Jag vill ha LADDA+. Hur gör jag?
- Ta kontakt med din närmaste riktiga elektriker från Elkedjan för att gå igenom dina behov och få ett förslag och en offert på lösning.
- Efter godkänd offert bokas tid för installation och driftsättning.
- Vid driftsättning bestämmer du vilka som ska ladda, när de får ladda och vilket pris de ska betala.
- Tjänstebilsförare med bränsleförmån får vid driftsättningen anvisningar för hur de ansluter sin hemmaladdare till sin arbetsgivares LADDA+ portal.
- Företagets laddpunkter, priser och användare hanteras i fortsättningen enkelt via en användarvänlig LADDA+ portal.
Vill du att vi berättar mer?
Fredrik förklarar LADDA+
Fredrik Klaar är affärsutvecklingschef för Smart Energi på Elkedjan och arbetar dagligen med Elkedjans olika erbjudanden inom smart laddning. Vi har bett honom ge exempel på en laddlösning för BRF.
Bakgrund: Styrelsen för bostadsrättsföreningen har fått i uppdrag av sina medlemmar att lösa laddning av elbilar. Det är inte alla som behöver ladda i nuläget, men styrelsen ser ett ökande behov i takt med att fler och fler boende skaffar elbil eller hybrid.
Utmaning: Att hitta en användarvänlig lösning för boende och gäster där kostnaden fördelas rättvist.
Lösning: Efter en genomgång med styrelsen på plats offererade Elkedjans elektriker en lösning där föreningen investerar i en grundinstallation där man förbereder el till laddpunkter på samtliga parkeringsplatser. De boende kan sedan själva välja ifall de vill installera en laddbox på sin parkeringsplats.
Föreningen kan finansiera investeringen dels med gällande energibidrag och resten med egna medel. Föreningen har även möjlighet att fördela kostnaden mer rättvist genom en högre månadskostnad för de parkeringsplatser som har aktiva laddboxar.
Så här blev det: Bostadsrättsföreningen valde att fördela kostnaden för investeringen genom att lägga en något högre månadskostnad per parkeringsplats med aktiv laddbox. De boende valde sedan själva ifall de ville ha en laddbox direkt eller vänta till senare.
Föreningen valde att sätta olika prisnivåer för laddning för boende och för fastighetens gäster. Eftersom fastigheten ligger centralt valde man även att öppna ett par laddboxar för allmänheten under dagtid på vardagar, så kallad publik laddning, med ytterligare en prisnivå.
Genom LADDA+ kan även de boende som har tjänstebil med bränsleförmån, ifall arbetsgivaren har LADDA+, enkelt ansluta föreningens laddbox till sin arbetsgivares LADDA+ portal.
Föreningen får genom LADDA+ portalen en bra överblick och en lösning som sköter debitering av laddning utan en massa extra handpåläggning. Varje månad plockar kassören sedan ut en rapport som ger ett komplett underlag för redovisningen.